Opis
redakcja naukowa
Agnieszka Kozyra, Iwona Kordzińska-Nawrocka
Niniejsza książka, której tematyka koncentruje się na religii, historii i sztuce, jest drugim tomem serii pt. Cielesność w kulturze Japonii. W części pierwszej zebrano artykuły o tematyce religijnej, między innymi o podejściu do ciała i duchowości w shintō, rodzimej religii Japonii. o tańcach kagura w obrzędowości shugendō, czyli drogi górskiej ascezy, o Shikoku henro, czyli pielgrzymce po osiemdziesięciu ośmiu sanktuariach wyspy Sikoku, o fenomenie praktyki sokushinbutsu, „buddy w obecnym ciele”, w świetle podstawowych założeń tradycyjnej medycyny chińskiej oraz o roli ciała w praktyce religijnej w ujęciu mistrza zen Dōgena, założyciela szkoły sōtō. W części drugiej przedstawiono artykuły o tematyce historycznej i związanej ze sztuką japońską, między innymi dotyczące problemu ciała cesarza Meiji (1852-1912, na tronie: 1867-1912) jako konstruktu kulturowego, japońskich zapasów sumō, podejścia do ciała i cielesności w sztuce drzeworytniczej ukiyoe, aktu w nowoczesnym malarstwie japońskim oraz nurtu erotic grotesque nonsense w japońskiej sztuce erotycznej.
Spis treści:
Agnieszka Kozyra, Wstęp
Część 1 Religie Japonii
Agnieszka Kozyra, Stosunek do ciała w shintō, rodzimej religii Japonii
Maciej Kanert, Rola ciała w praktyce religijnej w ujęciu Dōgena
Piotr Polański, Pielgrzymka śladami mnicha Kūkaia (774-835) po sanktuariach wyspy Sikoku
Marta Trojanowska, Fenomen praktyk sokushinbutsu, „buddy w obecnym ciele”, w świetle podstawowych założeń tradycyjnej medycyny chińskiej
Agnieszka Kraińska, Tańce kagura w obrzędowości Drogi Górskiej Ascezy (shugendō) w Japonii
Część 2 Historia i sztuka Japonii
Ewa Pałasz-Rutkowska, Dwa ciała cesarza Meiji
Tomasz Rydz, Ciało mocarza w japońskich zapasach sumō
Krzysztof Stefański, Opakowanie przede wszystkim – obraz ciała w ukiyoe
Agnieszka Załęska, Akt ̶ nowa odsłona cielesności i kobiecości w nowoczesnym malarstwie japońskim
Anna Dzielińska, Nurt ero-grotesgue w erotycznej sztuce Japonii