Opis
Książka Joanny Krawczyk jest, pierwszym na polskim rynku wydawniczym, tak obszernym opracowaniem tematyki praktyk i wierzeń religijnych średniowiecznego społeczeństwa japońskiego. Głównym przedmiotem refleksji stał się dla autorki, zupełnie w Polsce nieznany, utwór Kokonchomonjū (Zbiór zasłyszanych opowieści dawnych i dzisiejszych, 1254), Tachibany Narisue, który stanowi unikalny wręcz zapis postrzegania buddyzmu przez wykształconego arystokratę. Szczególnie interesującą częścią książki jest szczegółowe przedstawienie najważniejszych wątków i motywów buddyzmu japońskiego, jak również historii świątyń i świątobliwych mnichów. Książka zawiera również obszerne fragmenty przekładu dzieła Kokonchomonjū.
Spis treści
Wstęp
Życie i twórczość Tachibany Narisue
Stan badań
Uwagi na temat metodologii – związki literatury i religii
Struktura pracy
Rozdział I: Setsuwa jako unikalny gatunek literatury Japonii
1.1. Funkcja literatury setsuwa
1.2. Tematyka opowieści setsuwa
1.3. Poglądy badaczy na pochodzenie literatury setsuwa a problem fikcji literackiej
1.4. Świat przedstawiony w opowieściach setsuwa
1.5. Setsuwa a europejskie kategorie literackie
Rozdział II: Rozwój buddyzmu w Japonii na tle wydarzeń historycznych (VI-XIII w.)
Rozdział III: Buddyjskie wątki w Kokonchomonjū
3.1. Wprowadzenie buddyzmu do Japonii
3.2. Kult Sutry Lotosu
3.3. Kult Buddy Amidy
3.4. Buddyjska cnota miłosierdzia (jihi)
3.5. Kūkai – założyciel ezoterycznej szkoły shingon
Rozdział IV: Synkretyzm buddyzmu i sintoizmu w Kokonchomonjū
4.1. Nawiązania do tradycji sintoistycznej w Kokonchomonjū
4.1.1. Mity kosmogoniczne
4.1.2. Kult Bogini Słońca Amaterasu
4.1.3. Objawienia woli bóstw
4.2. „Jedność bóstw i buddów” (shinbutsu shūgō) w Kokonchomonjū
4.2.1 Hachiman a synkretyzm buddyzmu i sintoizmu
4.3. Muzyka a rytuały buddyjskie i sintoistyczne
4.4. Poezja jako forma praktyki religijnej w sintoizmie i buddyzmie
4.5. Synkretyczny nurt shugendō (droga górskiej ascezy)
Rozdział V: Doczesne korzyści a religijność Japończyków
5.1. Praktyka religijna mająca na celu doczesne korzyści w sintoizmie
5.2. Teoria i praktyka ommyōdō
5.3. Problem doczesnych korzyści w buddyzmie
Rozdział VI: Kokonchomonjū a inne zbiory setsuwa
6.1. Kokonchomonjū a Zbiór opowieści dawnych i dzisiejszych (jap. Konjaku monogatarishū)
6.2. Kokonchomonjū a Pokłosie z Uji (jap. Ujishūi monogatari)
6.3. Wyróżniające cechy Kokonchomonjū
Podsumowanie
Aneks: Tachibana Narisue, Zbiór zasłyszanych opowieści dawnych i dzisiejszych (fragmenty), przekład: Joanna Katarzyna Krawczyk
Bibliografia
Indeks