Opis
redakcja naukowa Agnieszka Żuławska-Umeda, Katarzyna Starecka
Alchemia słowa i obrazu. Tradycje, dekonstrukcje i rekonstrukcje (160 stron), pod redakcją naukową Agnieszki Żuławskiej-Umedy i Katarzyny Stareckiej jest monografią ujmującą kulturę japońską jako przedmiot badań interdyscyplinarnych. Zamieszczone w niej artykuły stanowią próbę odczytania dawnych treści literatury, sztuki, wartości estetycznych i relacji etycznych oraz odtworzenia tego, co Japończycy nazywają „sercem” (kokoro) swojej kultury. Książka składa się z jedenastu rozdziałów omawiających literackie teksty kultury japońskiej, zarówno dawne, jak i współczesne, teatr i twórczość dramatyczną, muzykę japońską oraz zagadnienia leksykalne i semiotyczne japońskiego językoznawstwa.
SPIS TREŚCI:
Agnieszka Żuławska-Umeda, Wprowadzenie s.9
Agnieszka Kozyra, Iwona Kordzińska-Nawrocka, Profesor Mikołaj Melanowicz – wybitny badacz literatury Japonii s.11
Nagashima Hiroaki, Opowieści po deszczu przy księżycu Uedy Akinariego a ich adaptacja filmowa Mizoguchiego Kenjiego – tradycja, dekonstrukcja i rekonstrukcja literatury klasycznej, tłum. Agnieszka Żuławska-Umeda s.19
Agnieszka Żuławska-Umeda, O alchemii słowa i obrazu poetyckiego w XVII-wiecznej współkompozycji renku s. 31
Adam Bednarczyk, Doświadczenie podróży w Kaidōki w świetle koncepcji homo viator s. 51
Anna Zalewska, Czy wiersze tanka muszą mówić o kwiatach i miłości? O twórczości współczesnej poetki Tawary Machi s. 73
Beata Kowalczyk, Posthumanistyczna podmiotowość w twórczości Tawady Yōko s. 89
Tōho Mitsuhiko, Matematyka w okresie Edo – wokół Tenchi meisatsu (Pojąć wszechświat, 2009) Ubukaty Tō, tłum. Janina Makólska-Świercz s.105
Yoko Fujii Karpoluk, Androgyn Ariwara no Narihira oraz motyw memento – katami w teatrze nō s. 113
Shinobu Kaiho-Przybylska, Reflektor na przeszłość – czyli jak starożytna bajka pomaga zrozumieć współczesną Japonię i jej język s. 127
Bartosz Wojciechowski, Pojęcie ki – japońskie czy chińskie? s. 155
Kamoji Koji, Małgorzata Sady, O białych obrazach Kojiego i małych obrazkach Małgorzaty s. 167